Zasada działania skrzyni automatycznej jest bardzo skomplikowana technicznie i mechanicznie. Pierwsze próby skonstruowania takiej skrzyni biegów sięgają początków XX wieku, ale te pierwsze próby były zawodne.

Zasada działania skrzyni automatycznej w  skrócie oznacza samoczynnie zmieniające się biegi w zależności od obciążenia silnika pojazdu, co pozwala na bardzo płynną jazdę optymalizując obroty silnika, osiągając lepsze przebiegi i nie narażają na tak wielkie przeciążenia, jak jest to możliwe w skrzyni manualnej (oczywiście to zależy od kierowcy).

Zasada działania skrzyni automatycznej, a jej rodzaje

Istnieje kilka rodzajów skrzyni automatycznych i możemy je podzielić na kilka grup, a każda z nich różni się kilkoma czynnikami:

skrzynie hydrauliczne – Skrzynie, które na podstawie jazdy i pracy silnika, dobierają najlepsze przełożenie mechaniczne

skrzynie hydrauliczno-elektryczne – Można powiedzieć, że są to skrzynie hydrauliczne, które zaczerpują elementy elektroniczne i elektryczne, które pomagają wnieść szereg usprawnień, takich jak zwiększenie parametrów i blokad, które są wkalkulowane w sterowanie biegami

skrzynie hydrauliczne ze sterowaniem elektronicznym – Rodzaj skrzyni automatycznej, który jest najczęściej stosowany w samochodach nowej generacji. Prawie całe sterowanie jest tutaj elektroniczne, a tylko najważniejsze elementy blokady i elementy wykonawcze zostały hydrauliczne i mechaniczne.

skrzynie bezstopniowe – Są to unikalne skrzynie, które bazują na różnych rozwiązaniach technicznych. Najczęściej stosowane w skuterach, gdyż mają problem z przenoszeniem dużych mocy i ich opłacalność stosowania w samochodach jest znikoma.

Budowa i zasada działania skrzyni automatycznej w praktyce

Skrzynia automatyczna posiada wiele czynników, bez których nie może się obejść, ale 3 główne zespoły są absolutnie pierwszorzędne. Sprzęgło do silnika, które występuje jako rodzaj przekładni hydrokinetycznej (wykorzystywana jest energia kinetyczna cieczy, najczęściej oleju hydraulicznego, jako medium przekazującego energie z pompy). Przeważnie stosowanym rodzajem sprzęgła jest  trójelementowy konwerter momentu obrotowego, ewentualnie znaczniej banalne sprzęgło hydrokinetyczne. Zespół sterowania, oraz zespoły przełożeń, które współpracują i realizują przełożenia współpracując z sprzęgłem i całym silnikiem.

Użytkowanie skrzyń automatycznych

O ile zasada działania skrzyni automatycznej jest nam już znana, to jeszcze nie wiemy jak do końca jeździć autem, które takie rozwiązanie technologii posiada. Skrzynia ta, posiada wybierak, czyli dźwignię, który wprowadza skrzynię w żądany tryb pracy i posiada pozycję o układzie P-R-N-D. Odpowiednio P (park) – neutralna pozycja, potocznie zwana „luzem”, która dodatkowo jest blokowana mechanicznie od strony kół, R (reverse) – bieg wsteczny, N (neutral) – pozycja identyczna co P, przy czym tutaj skrzynia nie wprowadza blokady mechanicznej od strony kół, D (drive) – jest to podstawowa pozycja do jazdy w przód, która automatycznie zmienia biegi w zależności od prędkości pojazdu. Reguły działania skrzyń automatycznych są bardziej skomplikowane od skrzyń manualnych, ale z pewnością pozwalają na większy komfort jazdy.