Jak działa ASR i ESP ?

0
2931

ASR – Acceleration slip regulation – pomaga podczas ruszania

ASR to inaczej „system kontoli trakcji”, czyli system zapobiegający poślizgowi kół podczas ruszania .

Jego działanie jest bardzo proste, a zastosowanie w samochodach uzasadnione.

Ma na celu zniwelowanie poślizgu pojazdu, czyli braku przyczepności kół na śliskich powierzchniach podczas przyśpieszania. Jest szczególnie przydatny w zimie, jak również na mokrych powierzchniach.

Wykorzystuje on czujniki systemu ABS. System przelicza odczyty z poszczególnych czujników, a następnie decyduje, którego koła obroty należy zostawić, a które zmniejszyć.

Po rozpoznaniu poślizgu jednego z kół system może użyć hamulców do spowolnienia koła, zmniejszyć obroty silnika, czy też całkowicie go wyłączyć.

Obecnie system działa maksymalnie do 40 km/h, lecz eksperci pracują nad zwiększeniem tego limitu.

W Polsce znany jest jako ASR, natomiast w innych krajach możemy spotkać się ze skrótami: TCS, TRC, ASC i DCS.

ESP – Electronic Stability Program – pomaga na zakrętach

ESP zwany elektronicznym układem stabilizacji toru jazdy.

Jego celem jest zapobiegnięcie niekontrolowanego poślizgu podczas wykonywania zakrętu, poprzez dobranie odpowiednich obrotów dla każdego z czterech kół.

Działa w oparciu o czujniki ABS`u, które umieszczone są na każdym kole. Jeżeli pewny czujnik wykryje, że koło wpadło w poślizg automatycznie spowalnia lub przyśpiesza jedno lub więcej kół, wszystko zależy od wyliczeń komputera pokładowego pojazdu. Dzięki temu unikniemy poślizgu na zakręcie, a nawet „wypadnięcia” z niego. Stosuje się go coraz częściej w samochodach średnio i wysoko budżetowych.

W droższych modelach samochodów system ESP potrafi sterować obrotami silnika (zmniejszanie lub zwiększanie mocy), a nawet jest w stanie zapobiegać staczaniu się pojazdu w dół ze wzniesień (system Hill Holder).

Na świecie możemy spotkać się z wieloma skrótami, producenci samochodów stosują różne skróty, np.: VSA, VDC, DSC, AFS, CST, ASC, PCS, PSM, VSC i VDIM.