Society of Automotive Engineers (SAE) wyróżnia 6 poziomów autonomiczności pojazdów – od 0 do 5. Poziom 0 oznacza całkowity brak automatyzacji. Poziom 1 to wspomaganie kierowcy (np. tempomat). Poziom 2 obejmuje częściową automatyzację (np. asystent pasa ruchu). Poziom 3 to warunkowa automatyzacja z możliwością przejęcia kontroli. Poziom 4 daje nam wysoką automatyzację w określonych warunkach. Poziom 5 to pełna autonomia bez ngerencji człowieka w każdych warunkach.
Rozwój technologii motoryzacyjnych aktualnie mocno przyspieszył, wprowadzając nas w erę zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy. Aktualnie samochody są inteligentne, wyposażone w szereg czujników, kamer i systemów komputerowych, które wspierają kierowcę w prowadzeniu pojazdu. Systemy ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) ewoluowały od prostych asystentów parkowania do zaawansowanych układów autonomicznego prowadzenia. Technologia ta wykorzystuje kombinację radarów, lidarów i kamer stereoskopowych do precyzyjnego skanowania otoczenia. Producenci samochodów intensywnie inwestują w rozwój tych rozwiązań, dążąc do osiągnięcia coraz wyższych poziomów autonomiczności. Czy zastanawialiście się kiedyś, jak działa system adaptacyjnego tempomatu w waszym samochodzie?
Klasyfikacja poziomów autonomiczności – od podstaw do pełnej automatyzacji
- Poziom 0 – brak automatyzacji
- Poziom 1 – podstawowe wspomaganie kierowcy
- Poziom 2 – częściowa automatyzacja
- Poziom 3 – warunkowa automatyzacja
- Poziom 4 i 5 – wysoka i pełna automatyzacja
Implementacja systemów ADAS wymaga spełnienia rygorystycznych norm bezpieczeństwa: Każdy poziom autonomiczności wprowadza nowe wyzwania techniczne i prawne. Zaawansowane algorytmy uczenia maszynowego (ML) i sztucznej inteligencji (AI) przetwarzają ogromne ilości danych w czasie rzeczywistym. Systemy te muszą być niezawodne w każdych warunkach atmosferycznych i drogowych. „Pojazdy wyposażone w ADAS poziomu 2 potrafią samodzielnie utrzymywać pas ruchu i kontrolować prędkość, ale wymagają stałego nadzoru kierowcy”. Technologia ta wykorzystuje zaawansowane mikroprocesorowe układy sterowania.
Przyszłość autonomicznej mobilności
Intensywny rozwój technologii autonomicznej jazdy otwiera nowe perspektywy dla branży motoryzacyjnej – od redukcji wypadków po zwiększenie mobilności osób starszych i niepełnosprawnych. Nowe rozwiązania telematyczne umożliwiają predykcję potencjalnych zagrożeń na drodze. Systemy ADAS są wyrafinowane, wykorzystując elementy edge computingu i przetwarzania danych w chmurze. „Autonomiczne pojazdy przyszłości będą komunikować się między sobą, tworząc inteligentny ekosystem transportowy” (przy wykorzystaniu technologii V2X). Jakie wyzwania czekają nas w dalszym rozwoju tych technologii? Integracja systemów rozpoznawania gestów, monitorowania stanu kierowcy i adaptacyjnego sterowania to tylko niektóre z nadchodzących innowacji – wszystko to przy zachowaniu najwyższych standardów cyberbezpieczeństwa.
Zobacz jak samochody są mądrzejsze – technologie ADAS na pokładzie
Systemy ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) reprezentują zaawansowane rozwiązania technologiczne, które mocno podnoszą poziom bezpieczeństwa podczas jazdy. Aktualnie samochody wyposażone w te systemy potrafią samodzielnie hamować w sytuacji awaryjnej, utrzymywać odpowiedni tor jazdy oraz monitorować martwe pole. Technologia ta wykorzystuje szereg czujników, kamer i radarów, które nieustannie skanują otoczenie pojazdu.
Najważniejszym elementem ADAS jest możliwość adaptacyjnego kontrolowania prędkości oraz automatycznego parkowania, co sprawia, że prowadzenie pojazdu staje się znacznie bardziej luksusowe i bezpieczne. Systemy te stanowią fundament dla rozwoju pojazdów autonomicznych, stopniowo przejmując dużo funkcji od kierowcy.
Przyszłość motoryzacji integralnie wiąże się z rozwojem systemów ADAS, które ewoluują w kierunku pełnej autonomii pojazdów. Producenci samochodów intensywnie pracują nad udoskonalaniem tych technologii, aby sprostać rosnącym wymaganiom bezpieczeństwa i luksusu użytkowników. Integracja sztucznej inteligencji z systemami ADAS otwiera nowe możliwości w zakresie przewidywania zachowań innych uczestników ruchu i jeszcze dużo lepszego zapobiegania kolizjom.
Sztuczna inteligencja przejmuje kontrolę nad parkowaniem – przyszłość jest już teraz!
Aktualnie systemy automatycznego parkowania wykorzystują zaawansowane algorytmy uczenia maszynowego, które analizują otoczenie pojazdu w czasie rzeczywistym. Technologia ta umożliwia precyzyjne manewrowanie nawet w najtrudniejszych warunkach parkingowych, wykorzystując dane z czujników, kamer i radarów do stworzenia trójwymiarowego modelu przestrzeni. System uczy się na podstawie tysięcy scenariuszy parkowania i stale doskonali swoje umiejętności.
- Kamery 360 stopni
- Czujniki ultradźwiękowe
- Radary krótkiego zasięgu
- Systemy LIDAR
- Moduły GPS
- Procesory AI
- Algorytmy deep learning
- Bazy danych scenariuszy parkowania
Dzięki wykorzystaniu sieci neuronowych, samochody potrafią zaparkować automatycznie, a także zapamiętać indywidualne preferencje kierowcy dotyczące szyku parkowania. Systemy te są w stanie dostosować się do różnych warunków pogodowych i oświetleniowych, dają namc bezpieczeństwo podczas manewrów.
Wykorzystanie blockchain w systemach parkingowych
Innowacyjnym rozwiązaniem jest implementacja technologii blockchain w systemach automatycznego parkowania. Pozwala to na bezpieczne przechowywanie danych o historii parkowania, preferencjach użytkowników oraz interakcjach z infrastrukturą parkingową. Technologia ta umożliwia także automatyczne rozliczenia za postój i integrację z inteligentnymi systemami miejskimi.
Oczy i uszy autonomicznych pojazdów – jak samochody poznają świat?
Samochody przyszłości będą wyposażone w zaawansowane systemy sensoryczne, które pozwolą im bezpiecznie poruszać się po drogach bez ingerencji człowieka. Lidary, wykorzystując technologię laserową, tworzą trójwymiarową mapę otoczenia poprzez emitowanie impulsów świetlnych i analizę ich odbicia. System ten jest w stanie wykryć przeszkody znajdujące się w odległości nawet 200 metrów i bardzo dokładnie określić ich położenie oraz kształt.
Radar samochodowy działa na podobnej zasadzie, ale wykorzystuje fale radiowe zamiast światła. Jest szczególnie skuteczny w trudnych warunkach atmosferycznych, np. mgła czy intensywne opady deszczu, gdzie lidar może mieć ograniczoną skuteczność.
Połączenie tych dwóch technologii wraz z kamerami i czujnikami ultradźwiękowymi tworzy redundantny system, który daje nam maksymalne bezpieczeństwo. Dzięki fuzji danych z różnych sensorów, pojazd może podejmować błyskawiczne decyzje i reagować na zmieniające się warunki drogowe szybciej niż człowiek.