Autonomiczna rewolucja: Przewodnik po poziomach ADAS – od asystenta kierowcy do pełnej autonomii pojazdów

po poziomach ADAS

Society of Automotive Engineers (SAE) wyróżnia 6 poziomów autonomiczności pojazdów – od 0 do 5. Poziom 0 oznacza całkowity brak automatyzacji. Poziom 1 to wspomaganie kierowcy (np. tempomat). Poziom 2 obejmuje częściową automatyzację (np. asystent pasa ruchu). Poziom 3 to warunkowa automatyzacja z możliwością przejęcia kontroli. Poziom 4 daje nam wysoką automatyzację w określonych warunkach. Poziom 5 to pełna autonomia bez ngerencji człowieka w każdych warunkach.

Rozwój technologii motoryzacyjnych aktualnie mocno przyspieszył, wprowadzając nas w erę zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy. Aktualnie samochody są inteligentne, wyposażone w szereg czujników, kamer i systemów komputerowych, które wspierają kierowcę w prowadzeniu pojazdu. Systemy ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) ewoluowały od prostych asystentów parkowania do zaawansowanych układów autonomicznego prowadzenia. Technologia ta wykorzystuje kombinację radarów, lidarów i kamer stereoskopowych do precyzyjnego skanowania otoczenia. Producenci samochodów intensywnie inwestują w rozwój tych rozwiązań, dążąc do osiągnięcia coraz wyższych poziomów autonomiczności. Czy zastanawialiście się kiedyś, jak działa system adaptacyjnego tempomatu w waszym samochodzie?

Klasyfikacja poziomów autonomiczności – od podstaw do pełnej automatyzacji

  • Poziom 0 – brak automatyzacji
  • Poziom 1 – podstawowe wspomaganie kierowcy
  • Poziom 2 – częściowa automatyzacja
  • Poziom 3 – warunkowa automatyzacja
  • Poziom 4 i 5 – wysoka i pełna automatyzacja

Implementacja systemów ADAS wymaga spełnienia rygorystycznych norm bezpieczeństwa: Każdy poziom autonomiczności wprowadza nowe wyzwania techniczne i prawne. Zaawansowane algorytmy uczenia maszynowego (ML) i sztucznej inteligencji (AI) przetwarzają ogromne ilości danych w czasie rzeczywistym. Systemy te muszą być niezawodne w każdych warunkach atmosferycznych i drogowych. „Pojazdy wyposażone w ADAS poziomu 2 potrafią samodzielnie utrzymywać pas ruchu i kontrolować prędkość, ale wymagają stałego nadzoru kierowcy”. Technologia ta wykorzystuje zaawansowane mikroprocesorowe układy sterowania.

Przyszłość autonomicznej mobilności

Pięć poziomów autonomii określa samodzielność prowadzenia pojazdów

Intensywny rozwój technologii autonomicznej jazdy otwiera nowe perspektywy dla branży motoryzacyjnej – od redukcji wypadków po zwiększenie mobilności osób starszych i niepełnosprawnych. Nowe rozwiązania telematyczne umożliwiają predykcję potencjalnych zagrożeń na drodze. Systemy ADAS są wyrafinowane, wykorzystując elementy edge computingu i przetwarzania danych w chmurze. „Autonomiczne pojazdy przyszłości będą komunikować się między sobą, tworząc inteligentny ekosystem transportowy” (przy wykorzystaniu technologii V2X). Jakie wyzwania czekają nas w dalszym rozwoju tych technologii? Integracja systemów rozpoznawania gestów, monitorowania stanu kierowcy i adaptacyjnego sterowania to tylko niektóre z nadchodzących innowacji – wszystko to przy zachowaniu najwyższych standardów cyberbezpieczeństwa.

Zobacz jak samochody są mądrzejsze – technologie ADAS na pokładzie

Systemy ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) reprezentują zaawansowane rozwiązania technologiczne, które mocno podnoszą poziom bezpieczeństwa podczas jazdy. Aktualnie samochody wyposażone w te systemy potrafią samodzielnie hamować w sytuacji awaryjnej, utrzymywać odpowiedni tor jazdy oraz monitorować martwe pole. Technologia ta wykorzystuje szereg czujników, kamer i radarów, które nieustannie skanują otoczenie pojazdu.

Najważniejszym elementem ADAS jest możliwość adaptacyjnego kontrolowania prędkości oraz automatycznego parkowania, co sprawia, że prowadzenie pojazdu staje się znacznie bardziej luksusowe i bezpieczne. Systemy te stanowią fundament dla rozwoju pojazdów autonomicznych, stopniowo przejmując dużo funkcji od kierowcy.

Przyszłość motoryzacji integralnie wiąże się z rozwojem systemów ADAS, które ewoluują w kierunku pełnej autonomii pojazdów. Producenci samochodów intensywnie pracują nad udoskonalaniem tych technologii, aby sprostać rosnącym wymaganiom bezpieczeństwa i luksusu użytkowników. Integracja sztucznej inteligencji z systemami ADAS otwiera nowe możliwości w zakresie przewidywania zachowań innych uczestników ruchu i jeszcze dużo lepszego zapobiegania kolizjom.

Sztuczna inteligencja przejmuje kontrolę nad parkowaniem – przyszłość jest już teraz!

Aktualnie systemy automatycznego parkowania wykorzystują zaawansowane algorytmy uczenia maszynowego, które analizują otoczenie pojazdu w czasie rzeczywistym. Technologia ta umożliwia precyzyjne manewrowanie nawet w najtrudniejszych warunkach parkingowych, wykorzystując dane z czujników, kamer i radarów do stworzenia trójwymiarowego modelu przestrzeni. System uczy się na podstawie tysięcy scenariuszy parkowania i stale doskonali swoje umiejętności.

  • Kamery 360 stopni
  • Czujniki ultradźwiękowe
  • Radary krótkiego zasięgu
  • Systemy LIDAR
  • Moduły GPS
  • Procesory AI
  • Algorytmy deep learning
  • Bazy danych scenariuszy parkowania

Dzięki wykorzystaniu sieci neuronowych, samochody potrafią zaparkować automatycznie, a także zapamiętać indywidualne preferencje kierowcy dotyczące szyku parkowania. Systemy te są w stanie dostosować się do różnych warunków pogodowych i oświetleniowych, dają namc bezpieczeństwo podczas manewrów.

Wykorzystanie blockchain w systemach parkingowych

Innowacyjnym rozwiązaniem jest implementacja technologii blockchain w systemach automatycznego parkowania. Pozwala to na bezpieczne przechowywanie danych o historii parkowania, preferencjach użytkowników oraz interakcjach z infrastrukturą parkingową. Technologia ta umożliwia także automatyczne rozliczenia za postój i integrację z inteligentnymi systemami miejskimi.

Oczy i uszy autonomicznych pojazdów – jak samochody poznają świat?

Samochody przyszłości będą wyposażone w zaawansowane systemy sensoryczne, które pozwolą im bezpiecznie poruszać się po drogach bez ingerencji człowieka. Lidary, wykorzystując technologię laserową, tworzą trójwymiarową mapę otoczenia poprzez emitowanie impulsów świetlnych i analizę ich odbicia. System ten jest w stanie wykryć przeszkody znajdujące się w odległości nawet 200 metrów i bardzo dokładnie określić ich położenie oraz kształt.

Radar samochodowy działa na podobnej zasadzie, ale wykorzystuje fale radiowe zamiast światła. Jest szczególnie skuteczny w trudnych warunkach atmosferycznych, np. mgła czy intensywne opady deszczu, gdzie lidar może mieć ograniczoną skuteczność.

Połączenie tych dwóch technologii wraz z kamerami i czujnikami ultradźwiękowymi tworzy redundantny system, który daje nam maksymalne bezpieczeństwo. Dzięki fuzji danych z różnych sensorów, pojazd może podejmować błyskawiczne decyzje i reagować na zmieniające się warunki drogowe szybciej niż człowiek.