Systemy AI dość często znajdują zastosowanie w nowoczesnych pojazdach. Główne obszary to asystent jazdy (ADAS), nawigacja przewidująca natężenie ruchu, rozpoznawanie głosu i gestów kierowcy oraz adaptacyjny tempomat. Producenci tacy jak Tesla, BMW czy Mercedes-Benz intensywnie rozwijają technologie autonomicznej jazdy – od poziomu L2 do L5. AI monitoruje też stan techniczny pojazdu i styl jazdy kierowcy.
Autonomiczne pojazdy to już nie science fiction, a rzeczywistość, która z każdym dniem staje się powszechna na naszych drogach. Rozwój technologii sztucznej inteligencji sprawił, że samochody są w stanie samodzielnie podejmować decyzje i nawigować w złożonym środowisku miejskim. Systemy autonomicznej jazdy wykorzystują zaawansowane algorytmy deep learning do analizy otoczenia w czasie rzeczywistym. Aktualnie pojazdy wyposażone są w dziesiątki czujników – od kamer stereoskopowych po jednostki LIDAR (Light Detection and Ranging) – które nieustannie skanują przestrzeń wokół samochodu. Technologia ta rozwija się w zawrotnym tempie, a producenci samochodów inwestują miliardy w badania nad autonomiczną jazdą. Czy jesteśmy gotowi na erę pojazdów bez kierowcy? To pytanie nurtuje także entuzjastów nowych technologiii sceptyków.
Rewolucja w bezpieczeństwie i komforcie podróżowania
Jednym z najważniejszych spraw rozwoju autonomicznych pojazdów jest znacząca poprawa bezpieczeństwa na drogach. Sztuczna inteligencja nie ulega zmęczeniu, nie rozprasza się i nie podejmuje ryzykownych decyzji pod wpływem emocji. System autonomicznej jazdy analizuje sytuację na drodze z precyzją niedostępną dla człowieka, wykorzystując dane z: radarów, czujników ultradźwiękowych oraz kamer termowizyjnych. Producenci samochodów wprowadzają coraz to nowsze rozwiązania (bazujące na uczeniu maszynowym i algorytmach predykcyjnych), które pozwalają przewidywać zachowania innych uczestników ruchu.
- Redukcja wypadków drogowych o nawet 94%
- Optymalizacja zużycia paliwa dzięki predictive driving
- Eliminacja błędów ludzkich w prowadzeniu pojazdu
- Zwiększona dostępność transportu dla osób niepełnosprawnych
Przyszłość mobilności miejskiej
Autonomiczne pojazdy zrewolucjonizują sposób, w jaki przemieszczamy się po miastach: Integracja z systemami smart city pozwoli na optymalizację ruchu miejskiego i redukcję korków. Samochody bez kierowcy będą komunikować się między sobą poprzez protokoły V2V (Vehicle-to-Vehicle), co umożliwi płynną jazdę w „peletonie” – zwiększając przepustowość dróg. „Tradycyjne parkingi staną się reliktem przeszłości, gdy pojazdy będą mogły samodzielnie znajdować miejsca postojowe lub kontynuować jazdę do kolejnego pasażera”. Wprowadzenie autonomicznych taksówek i współdzielonych pojazdów (car-sharing) może mocno zmniejszyć liczbę samochodów w miastach. Elektromobilność w połączeniu z automatyzacją transportu to kierunek, w którym zmierza nowoczesna motoryzacja.
Sztuczna inteligencja w samochodach – czy mechaniczne mózgi przejmą kontrolę nad drogami?
Rozwiązania oparte o AI są zaawansowane w nowoczesnych pojazdach, dając znacznie więcej niż tylko asystenta parkowania. Systemy sztucznej inteligencji w autach potrafią już wykrywać przeszkody i przewidywać zachowania innych uczestników ruchu, dostosowywać styl jazdy do warunków pogodowych i preferencji kierowcy. Zaawansowane algorytmy machine learningu analizują setki parametrów w czasie rzeczywistym, by zapewnić maksymalne bezpieczeństwo.
Producenci samochodów inwestują miliardy dolarów w rozwój systemów autonomicznej jazdy, które wykorzystują kamery, czujniki i radary do skanowania otoczenia. Tesla, Waymo czy Mercedes-Benz prowadzą zaawansowane testy pojazdów bez kierowcy w realnym ruchu drogowym.
Najważniejszym elementem rozwoju AI w motoryzacji jest też analiza zachowań kierowców i możliwość uczenia się na podstawie zebranych danych. Samochody potrafią już dostosowywać ustawienia fotela, klimatyzacji czy muzyki do konkretnego użytkownika, a niektóre modele są w stanie przewidzieć zmęczenie kierowcy i zasugerować przerwę w podróży. Systemy te są intuicyjne i przyjazne w obsłudze, choć wciąż wymagają nadzoru człowieka.
Twój samochód widzi więcej niż Ty – inteligentne systemy hamowania
Nowoczesne systemy autonomicznego hamowania wykorzystują zaawansowane czujniki, kamery i radary do ciągłego monitorowania otoczenia pojazdu. Technologia ta potrafi wykryć przeszkodę i rozpocząć hamowanie nawet 0,3 sekundy szybciej niż człowiek. Systemy te są szczególnie wydajne w warunkach miejskich, gdzie często dochodzi do sytuacji wymagających nagłego hamowania.
- Radar średniego zasięgu (do 60m)
- Kamery stereoskopowe
- Czujniki ultradźwiękowe
- System rozpoznawania pieszych
- Moduł predykcji trajektorii
- Algorytmy uczenia maszynowego
Dla wykrycia potencjalnej kolizji, system najpierw ostrzega kierowcę sygnałem dźwiękowym i wizualnym. Jeśli kierowca nie zareaguje odpowiednio szybko, system automatycznie inicjuje hamowanie awaryjne.
Adaptacyjne dostrajanie czułości systemów AEB
Zaawansowane systemy autonomicznego hamowania mają możliwość dostosowania czułości do warunków atmosferycznych i szyku jazdy kierowcy. Mechanizm ten bazuje na sztucznej inteligencji, która analizuje dane z poprzednich podróży i optymalizuje parametry działania. System potrafi także różnicować siłę hamowania zależnie rodzaju wykrytej przeszkody i prawdopodobieństwa kolizji.
Sztuczna inteligencja parkuje lepiej niż Twoja mama!
Rewolucyjny system asystenta parkowania wykorzystujący uczenie głębokie to przełom w automatyzacji manewrów parkingowych. Technologia ta wykorzystuje zaawansowane sieci neuronowe, które analizują dane z kamer i czujników, umożliwiając precyzyjne wykrywanie przestrzeni parkingowej oraz przeszkód. System uczy się na podstawie tysięcy przykładów różnych sytuacji parkingowych, co pozwala mu dostosować się do różnorodnych warunków i scenariuszy.
Sztuczna inteligencja w czasie rzeczywistym przetwarza informacje o otoczeniu, pilnując dynamicznie zmieniające się warunki, takie jak przemieszczający się piesi czy przejeżdżające pojazdy. Asystent może samodzielnie wykonać manewr parkowania równoległego lub prostopadłego, kontrolując układ kierowniczy, przyspieszenie i hamowanie.
Szczególnie niezłą cechą systemu jest jego zdolność do ciągłego bardzo dobrzenia się poprzez analizę danych z każdego wykonanego manewru parkowania. Z biegiem czasu asystent staje się precyzyjny i niezawodny, minimalizując ryzyko kolizji i uszkodzeń pojazdu.