Porsche 911 GT3 (992) to sportowy samochód z silnikiem typu bokser o pojemności 4.0 l i mocy 510 KM. Maksymalny moment obrotowy wynosi 470 Nm. Auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,4 sekundy, osiągając prędkość maksymalną 318 km/h. Silnik współpracuje z 7-biegową przekładnią PDK lub 6-biegową manualną. Masa własna to 1435 kg. Model wyróżnia się tylnym napędem, tylnym umieszczeniem silnika i zaawansowaną aerodynamiką z regulowanym tylnym spojlerem. GT3 wyposażono w zawieszenie z podwójnymi wahaczami, ceramiczne hamulce i system kontroli trakcji.
Porsche 911 GT3 to prawdziwa ikona motoryzacji, która od lat zachwyca miłośników sportowych samochodów swoimi osiągami i bezkompromisowym charakterem. Model ten, będący kwintesencją inżynierskiej doskonałości, łączy w sobie wyścigowe DNA z codzienną użytecznością. Najnowsza generacja 911 GT3 (oznaczona kodem 992) to technologiczny tour de force. Sercem tego wyjątkowego pojazdu jest wolnossący silnik typu boxer o pojemności 4.0 litra, generujący imponujące 510 KM przy 8400 obr./min. Jednostka napędowa została zaprojektowana z myślą o maksymalnych osiągach – czerwone pole na obrotomierzu zaczyna się dopiero przy 9000 obr./min. Czy może być coś bardziej ekscytującego niż dźwięk sześciocylindrowego boxera pracującego na wysokich obrotach?
Ten niemiecki sportowiec przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 3,4 sekundy (z pakietem Chrono), a prędkość maksymalna wynosi oszałamiające 318 km/h. Charakterystyka aerodynamiczna została dopracowana w najmniejszych szczegółach – spektakularny spojler „gęsia szyja” i zmodyfikowany dyfuzor generują znaczącą siłę docisku przy wysokich prędkościach. Zawieszenie zostało wyposażone w system PASM (Porsche Active Suspension Management), który adaptacyjnie dostosowuje charakterystykę tłumienia do warunków jazdy.
Technologia i osiągi na najwyższym poziomie
- Moc maksymalna: 510 KM przy 8400 obr./min
- Moment obrotowy: 470 Nm
- Masa własna: 1435 kg
- Skrzynia biegów: 7-biegowa PDK lub 6-biegowa manualna
- Średnica tarcz hamulcowych: 408 mm (przód)
- Pojemność zbiornika paliwa: 64 litry
Wnętrze 911 GT3 to perfekcyjne dobranie sportowego charakteru z przemyślaną ergonomią: Kokpit został zaprojektowany z dbałością o każdy detal – od świetnie wyprofilowanych foteli po charakterystyczną kierownicę GT. Inżynierowie postawili na wykorzystanie lekkich materiałów (włókno węglowe, alcantara) przy zachowaniu wysokiego poziomu wykończenia. System infotainment PCM oferuje szereg zaawansowanych funkcji, włączając telemetrię i możliwość analizy czasów okrążeń.
Aerodynamika i prowadzenie
Zastosowanie zaawansowanych rozwiązań aerodynamicznych przekłada się na fenomenalne właściwości jezdne. Przedni splitter i regulowany tylny spojler współpracują, dają namc optymalny balans między przyczepnością a osiągami. Układ kierowniczy oferuje precyzyjne wyczucie nawierzchni (dzięki elektromechanicznemu wspomaganiu z zmiennym przełożeniem). „To nie jest zwykły samochód sportowy – to precyzyjne narzędzie do jazdy torowej” – tak często określają go profesjonalni kierowcy wyścigowi. Czy istnieje lepszy sposób na doświadczenie czystej radości z jazdy?
Porsche 911 GT3: Kiedy niemiecka precyzja spotyka się z brutalną mocą na torze
Najnowsza generacja Porsche 911 GT3 (992) została wyposażona w wysokoobrotowy, wolnossący silnik typu bokser o pojemności 4.0 litra. Ta wyjątkowa jednostka napędowa generuje imponującą moc 510 KM przy 8400 obr./min oraz maksymalny moment obrotowy 470 Nm dostępny przy 6100 obr./min. Silnik może się rozkręcić do zawrotnych 9000 obrotów na minutę, co jest wartością nieosiągalną dla większości samochodów sportowych. Konstrukcja wykorzystuje technologię prosto z motorsportu, w tym wałki rozrządu napędzane łańcuchem oraz sztywne popychacze zaworów.
Za przeniesienie mocy na tylną oś odpowiada 7-biegowa przekładnia PDK lub opcjonalna, 6-biegowa manualna skrzynia biegów dla purystów. GT3 przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 3,4 sekundy, osiągając prędkość maksymalną 318 km/h. Model wyposażono w zaawansowany układ aerodynamiczny z regulowanym tylnym spojlerem typu „łabędzia szyja”, który generuje spory docisk.
Inżynierowie Porsche zoptymalizowali masę pojazdu, stosując elementy z włókna węglowego i poliwęglanu. GT3 waży zaledwie 1435 kg z PDK, co w połączeniu z udoskonalonym zawieszeniem i systemem kierowniczym daje nam niezrównane właściwości jezdne. Na torze Nürburgring Nordschleife samochód ustanowił czas okrążenia poniżej 7 minut, co potwierdza jego wyjątkowe możliwości.
Precyzyjny taniec aerodynamiki i hamowania – GT3 pod lupą inżynierów wyścigowych
Pakiet aerodynamiczny GT3 to zaawansowany system elementów, który radykalnie zmienia charakterystykę pojazdu wyścigowego. Najważniejszym elementem jest masywny tylny spojler, który generuje spory docisk aerodynamiczny przy wysokich prędkościach. Przedni splitter oraz zaawansowane kanały powietrzne kierują strumień powietrza tak, aby zoptymalizować chłodzenie hamulców i silnika. System hamowania w GT3 opiera się na wentylowanych tarczach hamulcowych o średnicy nawet 380mm, wykonanych z kompozytów węglowych, współpracujących z 6-tłoczkowymi zaciskami.
- Karbonowe tarcze hamulcowe
- Wielotłoczkowe zaciski
- System kontroli trakcji
- Regulowany splitter przedni
- Dyfuzor tylny
- Kanały chłodzące
Przy prędkościach przekraczających 200 km/h, pakiet aerodynamiczny może generować docisk nawet do 1000 kg. Zoptymalizowane prowadzenie powietrza przez kanały w nadwoziu pozwala na efektywne chłodzenie układu hamulcowego, to podstawa podczas długodystansowych wyścigów.
Innowacyjne rozwiązania w systemach chłodzenia hamulców GT3
Nowe modele GT3 wykorzystują zaawansowane systemy monitorowania temperatury klocków i tarcz hamulcowych, które w czasie rzeczywistym przekazują dane do komputera pokładowego. System ten automatycznie dostosowuje rozdział siły hamowania między osiami, optymalizując skuteczność hamowania w różnych warunkach. Specjalne kanały powietrzne, zintegrowane z przednim zderzakiem, kierują strumień powietrza prosto na elementy układu hamulcowego, dają namc optymalne warunki pracy nawet podczas najbardziej wymagających wyścigów endurance. Wykorzystanie zaawansowanych materiałów kompozytowych w konstrukcji kanałów chłodzących pozwala na spore zmniejszenie masy pojazdu przy zachowaniu wysokiej efektywności chłodzenia.
Zielone piekło tańczy z Porsche – historia rekordów na Nordschleife
Porsche 956 to pierwszy samochód, który oficjalnie złamał barierę 6 minut i 20 sekund na północnej pętli toru Nürburgring, osiągając czas 6:11.13 w 1983 roku. Za kierownicą siedział wówczas Stefan Bellof, ustanawiając rekord, który pozostał niepobity przez kolejne 35 lat w kategorii samochodów wyścigowych. Do teraz żaden kierowca nie zdołał pokonać tego legendarnego wyniku na równocześnie torze w identycznych warunkach. W 2018 roku Porsche 919 Hybrid Evo, prowadzone przez Timo Bernharda, ustanowiło nowy absolutny rekord toru z czasem 5:19.55, jednak należy zaznaczyć, że był to specjalnie zmodyfikowany prototyp LMP1, niezgodny z regulaminem wyścigowym.
Jeśli chodzi o samochody produkcyjne, Porsche 911 GT2 RS MR w 2018 roku osiągnęło imponujący czas 6:40.3. Ten wyczyn pokazał dominację niemieckiego producenta także w segmencie aut drogowych. Jednak w 2019 roku Porsche 911 GT2 RS ustanowiło kolejny rekord, tym razem w kategorii samochodów produkcyjnych z napędem na tylną oś.
Można powiedzieć także o Porsche Cayenne Turbo GT, które w 2021 roku ustanowiło rekord w kategorii SUV-ów z czasem 7:38.9, demonstrując, że nawet duże i ciężkie pojazdy mogą osiągać fenomenalne rezultaty na wymagającym torze Nürburgring. Ten wynik pokazał, że inżynierowie z Zuffenhausen potrafią tworzyć prawdziwie sportowego SUV-a, który imponuje osiągami na prostej, a także świetnie radzi sobie na krętych odcinkach legendarnego toru.