Mustang wart milion dolarów

0
2080
mustang

Na aukcji internetowej pojawiła się naprawdę wyjątkowa perełka dla każdego fana motoryzacji, czyli Shelby Trans Am Mustang Boss 302 z 1969 roku. Jest to specjalna wyczynowa wersja Mustanga, dzięki której Ford zdobył złoto i srebro w cyklu wyścigów Trans Am. Cena wywoławcza to 1,1 miliona dolarów, ostateczna cena nie jest znana, jednak eksperci twierdzą, że może osiągnąć nawet 2,5 miliona dolarów.

Wyścigi Trans Am mają swój początek w USA w roku 1966, kiedy to zaczęły się wyścigi dedykowanych samochodów klasy pony cars. Na początku brały udział w tym wyścigu tylko Fordy Mustangi, jednak szybko dołączyły do nich takie samochody Chevrolet Camaro, Dodge Challenger i Pontiac Firebird.  W dwóch pierwszych latach wyścigów Trans Am zatriumfował Ford, jednak lata 1968 i 1969 należały już do Chevroleta, a dokładnie do samochodu Camaro, natomiast Ford zajął wtedy drugie miejsce w klasyfikacji producentów.

Dla właściciela marki, Henry’ego Forda była to porażka nie do zniesienia, dlatego też zdecydował on o tym, że powstanie nowy model Mustanga przeznaczony wyłącznie na wyścigi Trans Am. Inżynierowie Larry Shinoda i Semon E. “Bunkie” Knudsen pomogli zespołowi Forda i tak narodził się Mustang Boss 302. By jednak samochód ten mógł mieć możliwość uczestniczenia w wyścigu Tran Am…

Musiało zostać wyprodukowane 500 sztuk cywilnej wersji, która była dopuszczona do ruchu

Cywilna wersja posiadała nowy silnik V8 o mocy 290 koni mechanicznych przy 6000 obrotów na minutę i maksymalny moment obrotowy na poziomie 393 Nm przy 4300 obrotów na minutę. Silnik ten miał pojemność 302 cali sześciennych, stąd też ta nazwa. Napęd był przekazywany na koła poprzez czterobiegową manualną skrzynię biegów. Prędkość maksymalna tego pojazdu wynosiła ponad 200 km/h, przyspieszenie od 0 do 60 mil/h wynosiło 6,9 s, a czas potrzebny do pokonania 400 m ze startu zatrzymanego to 14,6 s. Z zewnątrz Boss 302 odróżniał się od innych wersji Mustanga (Mach 1 i Boss 429) shakerem na masce, dodatkowymi spojlerami i chrapami na tylnej szybie. W latach 1969-1970 powstało 8252 egzemplarzy modelu.

Oferowany na aukcji egzemplarz to wyścigowy egzemplarz, który jako pierwszy z trzech został stworzony przez Kara Crafta dla teamu Carolla Shelbiego. W sezonie 1969 służył jako samochód testowy i promocyjny, następnie wziął udział w siedmiu wyścigach z Horstem Kweckiem jako głównym kierowcą. W sezonie 1970 Shelby rozstał się z Fordem, a auto trafiło do drugiego teamu – Buda Moore’a – i zostało udoskonalone pod kątem aerodynamiki. Nie brało już udziału w rozgrywkach, ale właśnie w 1970 rok Ford znowu zdobył wymarzone zwycięstwo w Trans Am. Wystawiony egzemplarz jeszcze kilkakrotnie zmieniał właścicieli, którzy brali udział w różnych wyścigach. W 2003 roku został odrestaurowany na wzór modelu z 1969. W tym celu zgromadzono duży zapas dokumentacji, włącznie z oryginalnymi planami Shelbiego. Sprzedawany pojazd ma pod maską V8 o mocy 527 koni mechanicznych i maksymalnym momencie obrotowym na poziomie 560 Nm.