BMW nie ma zamiaru patrzeć bezczynnie na ruchy konkurencji. Gdy na rynek weszły 7-biegowe skrzynie biegów od Porsche (w modelu Porsche 911), wydawało się, że inne marki długo nie zrównają się poziomem zaawansowania. Tymczasem bawarski koncern zamierza wprowadzić do oferty nie tylko 7-biegowe przekładnie, lecz także skrzynie biegów 8-biegowe z blokowaniem biegów. Prace nad projektem już się zaczęły.
Porsche zaczęło, BMW udoskonali?
Pierwsza produkcyjna skrzynia biegów z 7-stopniową przekładnią zadebiutowała w Porsche 911. Wydawało się, że inne marki jeszcze długo z zazdrością będą patrzeć ku temu rozwiązaniu. Na pracy postanowiło skupić się jednak BMW. Koncern z Bawarii wykonał ilustracje patentowe, które pozwalają sądzić, że wkrótce na rynek wypuści skrzynie biegów nie tylko z 7 stopniami, lecz także 8!
Jak pozbyć się kłopotu?
Tworzenie 7- czy 8-biegowych przekładni nie jest skomplikowane wyłącznie mechanicznie. Problem mogą mieć również mniej doświadczeni kierowcy droższych aut. Intuicyjnie korzysta się z pięciu lub sześciu stopni skrzyni. BMW postanowiło, że w najbardziej ekstremalnym przypadku udostępni ich aż osiem! Jak zatem skrzynie biegów BMW nie będą powalały skomplikowaniem? To prostsze niż się wydaje. Niemcy chcą nie tylko ustawić stopnie skrzyni tak, by kierowca jak najbardziej intuicyjnie zmieniał biegi, lecz także stworzyć system mechanicznego uniemożliwienia wrzucenia niewłaściwego biegu, w który wyposażone mają zostać te najbardziej innowacyjne skrzynie biegów.
Jak ułatwić życie?
Wszystko brzmi pięknie, a wnioski patentowe zostały złożone przez BMW już w 2011 roku. Ale dalej pozostaje pytanie – jak wykonać taki system? Rozwiązanie wydaje się skomplikowane, ale możliwe do stworzenia. Wykorzystanie płynu magnetoreogicznego lub elektroreologicznego wraz z odpowiednim sterowaniem prądem powinno zadziałać. Dzięki temu komputer pokładowy aut BMW z 7- lub 8- stopniową skrzynią biegów będzie w stanie sam zablokować możliwość zmiany biegu na niewłaściwy. Płyn może być znany użytkownikom i znawcom marki Ferrari. W modelu 458 Italia stosuje się go przy działaniu aktywnego zawieszenia.