Samochody hybrydowe
Jak dobrze wiemy – w ostanich latach rynek motoryzacyjny w Polsce bardzo szybko się rozwija. Producenci co chwilę „wypuszczają” na rynek coraz to nowsze samochody. Jednymi z nich są pojazdy z silnikiem hybrydowym.
Zacznijmy od wyjaśnia – samochód z napędem hybrydowym
Samochód hybrydowy posiada silnik spalinowy oraz dodatkowo silnik elektryczny. Z wyglądu zewnętrzengo niczym nie różni się od „zwykłego” samochodu spalinowego.
Zastosowanie hybrydy
Zastosowanie napędu hybrydowego w pojeździe daje dwie możliwości:
– zwiększenie mocy pojazdu, czyli prędkości oraz koni mechanicznych,
– zmniejszenie zużycia paliwa – silnik elektryczny wspomaga spalinowy, przez co zużycie paliwa jest mniejsze.
Wszystko zależy od producenta – czy postawi na moc, czy na ekologiczną i oszczędną jazdę. Coraz częściej możemy spotkać się z możliwością wyboru trybu jazdy, są to m. in.: tryb „sport”, „eco”, „normal”, itp…
Koszty utrzymania, usterki i naprawa
Hybrydy mimo zapewnień producenta dot. swojej „niezawodności” trzeba serwisować okresowo lub po wystąpieniu jakiejś usterki.
Najczęstszymi usterkami w hybrydach są:
– filtr powietrza układu HV (z ang. high voltage) – maksymalny koszt wynosi 100 złotych,
– nieszczelny układ chłodzenia w falowniku – koszt około 150- 300 złotych,
– uszkodzenie lub „zmęczenie” baterii HV (wysokiego napięcia). – ceny wachają się od 1,5 do 10 tysięcy złotych – wszystko zależy, gdzie oddamy do naprawy samochód.
Baterie HV wystarczają na bardzo długo – możemy cieszyć się nimi aż przez 20 lat lub 300 tysięcy przebytych kilometrów.
Gdzie serwisować hybrydę – w ASO, czy serwisie niezależnym?
Dla wyjaśnienia – ASO, czyli Autoryzowana Stacja Obsługi.
Jeżeli chcemy zadbać o swój portfel zdecydowanie w serwisie niezależnym. Dla porównania koszt regeneracji baterii HV w ASO wynosi 8- 10 tysięcy złotych, a w serwisie niezależnym około 2 tysięcy.
Natomiast w ASO mamy 100% gwarancję, że naprawa nie zostanie „spaprana”.
Wszystko zależy od budżetu i właściciela pojazdu.
Podsumowując…
Samochody hybrydowe są o wiele lepsze od pojazdów z silnikami spalinowymi. Przemawiają za tym koszty eksploatacji oraz niższe zużycie paliwa.
Kolejną zaletą jest serwisowanie – hybrydy są mniej awaryjne od samochodów silnikowych. Cena napraw jest o wiele tańsza w przeliczeniu na czas służenia.